
1 

 

Groene Amsterdammer 

3 februari 2021 #5 

Sal Hagen, Jaap Tielbeke 

& Coen van de Ven 

 

 

 

20 jaar klimaat-debat 

‘We hadden dit eerder serieuzer moeten nemen’ 

 

Een reconstructie van twintig jaar klimaat-

verslaggeving in Nederlandse kranten leert: 

journalisten slaagden er maar lastig in om de 

urgentie te vertalen naar het grote publiek. 

Twijfel bleef rondzingen lang nadat die al uit de 

wetenschap verdwenen was. 

Ergens op de burelen van De Groene 

Amsterdammer, opgeborgen in een grijze 

archiefkast, ligt waarschijnlijk het allereerste 

artikel over klimaat-verandering dat in de 

Nederlandse pers verscheen. Het dateert van 

februari 1951 en is geschreven door prof. dr. 

M.G. Rutten. De geoloog vindt het een wilde 

maar prikkelende theorie, het idee dat ‘wij zelf 

dus druk bezig zijn, om met onze potkacheltjes 

en onze electrische centrales, met onze 

benzine- en dieselmotoren, de aarde stiekum 

weg op te warmen. Zonder het zelf te weten    

(...) veranderen we daarmede op de meest 

ingrijpende wijze het aangezicht der aarde. Of 

het waar is, ik weet het niet, maar het is aardig 

gevonden.’ 

De afgelopen 70 jaar zijn onze elektriciteits-

centrales en dieselmotoren alleen maar harder 

gaan draaien, waardoor de concentratie CO2 in 

de atmosfeer razendsnel steeg. De gemiddelde 

temperatuur in Nederland ligt nu bijna 2°C hoger 

dan in 1951. 2020 was het warmste jaar ooit 

gemeten en volgens een recente peiling van de 

Verenigde Naties beschouwt twee derde van de 

wereldbevolking klimaat-verandering als een 

‘mondiale noodtoestand’.  

 

De wilde theorie waarover professor Rutten nog 

zo aarzelend schreef, bleek te kloppen: we zijn 

bezig het aangezicht van de aarde op de meest 

ingrijpende wijze te veranderen. Tot die 

conclusie kwamen klimaat-weten-schappers al in 

de jaren ’80, toen zich een stevige consensus 

aftekende over ‘het broeikas-effect’. Toch zou 

het nog decennia duren voordat hun 

alarmerende boodschap landde bij het grote 

publiek. 

Twijfel bleef rondzingen in de media, lang nadat 

deze verstomde in de wetenschap, zo blijkt uit 

onze reconstructie van het Nederlandse 

klimaatdebat van de afgelopen twintig jaar. We 

verzamelden alle 18.138 artikelen over klimaat-

verandering van de 4 grote kranten – De 

Telegraaf, het Algemeen Dagblad, de 

Volkskrant en NRC Handelsblad – om te zien 

hoe zij als klassieke aanjagers van het debat 

hun rol vervulden. Van de ruim 1700 namen die 

meer dan 5 keer voorkwamen, turfden we of zij 

activist, politicus, wetenschapper of pseudo-

scepticus waren. Met journalisten spraken wij 

over de uitdagingen en valkuilen. Hoe 

bewaakten zij de balans tussen al die stemmen? 

Hoe gingen ze om met dwarsliggers die 

weigerden de wetenschappelijke consensus te 

aanvaarden? Politici voerden duidelijk de 

boventoon. Wetenschappers hadden een 

aanzienlijk kleinere stem en moesten ook nog 

opboksen tegen twijfel-zaaiers, die klimaat-

verandering ontkenden of bagatelliseerden. 

Vooral opinie-katernen zwichtten voor de 

pseudo-sceptische lokroep.  



2 

 

‘Dit maakten we toen al.’ Jeroen Trommelen 

schuift een Volkskrant-brochure uit 1989 over 

tafel. Die is gevuld met alarmerende artikelen 

over stervende bossen, groeiende ozon-gaten 

en het ‘onoplosbare’ broeikas-effect. ‘In die tijd 

was er nog nauwelijks een verwarrende factor in 

het klimaat-debat’, zegt Trommelen. Sinds 2016 

is hij hoofdredacteur van Investico, het platform 

voor onderzoeksjournalistiek waarmee De 

Groene – disclaimer – nauw samenwerkt. 

Daarvoor werkte hij ruim 30 jaar met tussen-

pozen als milieu- en energie-redacteur bij de 

Volkskrant, waar hij zag hoe het klimaat-debat 

verhitter raakte. ‘Toen duidelijk werd dat dit 

probleem raakte aan de manier waarop wij 

produceren en consumeren, kregen sceptici die 

de feiten betwistten de ruimte.’ 

Dat hun drogredeneringen onnodig verwarring 

zaaiden, had Trommelen al vroeg in de gaten. 

Eind 2000 schreef hij een artikel waarin hij de 

‘sceptische’ tegenwerpingen weerlegt. Ja, het 

klimaat verandert écht. Ja, dat komt doordat 

mensen fossiele brandstoffen verbranden. En 

natuurlijk kun je de toekomst niet voorspellen, 

maar je kunt wel scenario’s maken en die 

stemmen zorgwekkend. ‘Wetenschappelijk 

gezien voerden deze “sceptici” een achterhoede-

gevecht’, zegt Trommelen. ‘Hun argumenten 

konden makkelijk worden ontkracht, maar zou 

dat voldoende zijn?’ Drie dagen na zijn 

uitgebreide fact-check verscheen er in zijn eigen 

krant een interview met een ‘broeikas-scepticus’. 

De kop boven het artikel? ‘Zon is grotere 

boosdoener dan kooldioxide’. 

En dan moest het echte klimaat-debat nog 

losbarsten. Dat gebeurde na de première in 

2006 van Al Gore’s An Inconvenient Truth, de 

klimaat-documentaire die volle bioscoopzalen 

trok en werd besproken in klaslokalen en aan 

talkshowtafels. Geen persoon of organisatie, ook 

Greta Thunberg niet, kreeg zoveel aandacht op 

krantenpagina’s als Gore. ‘Wij klimaat-

journalisten hadden zoiets van: hoe slaagt hij er 

toch in om zoveel mensen te overtuigen?’, zegt 

Trommelen. ‘Eigenlijk gaf hij gewoon een dia-

presentatie met feiten die wij al 100 keer hadden 

opgeschreven.’ 

De voormalige presidentskandidaat goot die 

feiten in een aangrijpend verhaal met 

spectaculaire beelden van smeltende gletsjers 

en verwoestende stormen. Zijn alarmerende 

toon kwam hem onmiddellijk op kritiek te staan. 

Al Gore zou de boel overdrijven en losjes 

omspringen met feiten. ‘Overmand door 

onheilsgevoelens is Gore het spoor juist 

helemaal kwijt geraakt’, oordeelde een 

wetenschapsredacteur van NRC Handelsblad. 

Op detailniveau valt er best wat aan te merken 

op de documentaire, maar een groot deel van de 

kritiek was onterecht, vindt klimatoloog Bart 

Verheggen: ‘Grosso modo hield hij zich keurig 

aan de wetenschappelijke inzichten. Als 

wetenschapper had ik bepaalde dingen 

misschien anders geformuleerd, maar ja, dan 

had je wellicht geen miljoenenpubliek bereikt.’     

In 2007 ontving Al Gore, samen met het 

Intergovernmental Panel for Climate Change 

(IPCC), de Nobelprijs voor de Vrede. 

‘Het bedrog van het IPCC.’ Matthijs van 

Nieuwkerk kijkt ernstig als hij in tv-programma 

De wereld draait door van dinsdag 2 februari 

2010 het eerste gespreksonderwerp 

aankondigt. Bij hem aan tafel zit PVDA-Kamerlid 

Diederik Samsom, die vindt dat de baas van het 

VN-klimaat-panel moet aftreden ‘om het 

vertrouwen terug te winnen’. Dat vertrouwen was 

verdwenen nadat eind 2009 e-mails van klimaat-

wetenschappers op straat kwamen te liggen 

waarin met dedain werd gesproken over 

dissidente stemmen. Pseudo-sceptici vonden 

daarin bewijs voor hun lang gekoesterde 

vermoedens: het klimaat-panel was een 

vooringenomen kliek die geen afwijkende 

meningen duldde. Toen kort daarna de 

‘onthulling’ kwam dat er in de bronnenlijst 

van IPCC-rapporten een interview met 

bergbeklimmers en een scriptie van een 

aardrijkskundestudent waren opgenomen, lag  

de reputatie van het wetenschapspanel aan 

diggelen. ‘Climate-gate’ werd een begrip. 

Tafelheer Jan Mulder was niet onder de indruk 

van Samsoms poging de klimaat-wetenschap te 

verdedigen. ‘Het vertrouwen herstellen? 

Onmogelijk! Wie zegt dat het niet allemaal 

bedrog is?’  



3 

 

Helma Neppérus, milieu-woordvoerder namens 

de VVD-fractie, deelde die argwaan en wilde ‘het 

hele apparaat’ doorlichten. ‘Moeten we ons wel 

zorgen maken over het klimaat?’ vroeg Van 

Nieuwkerk. ‘Dat weet ik nog net niet’, 

antwoordde Neppérus. 

‘De media hadden niet de capaciteit en de kunde 

om de zin van de onzin te scheiden’, zegt Jan 

Paul van Soest. De milieukundige ergerde zich 

mateloos aan de verslaggeving over climate-

gate. Dit was een gerichte hack, bedoeld om de 

klimaat-wetenschap in een kwaad daglicht te 

stellen en de consensus aan het wankelen te 

brengen. Dat lukte aardig, mede dankzij media-

ophef. Want hoewel meerdere onafhankelijke 

onderzoeken later concludeerden dat climate-

gate vooral een hoop ruis was, werd die 

rectificatie minder breed uitgemeten dan het 

aanvankelijke ‘relletje’. ‘Veel media namen 

gewoon over dat er iets van een schandaal zou 

zijn’, zegt Van Soest. ‘Het ging om de 

controverse, niet om waarheidsvinding.’ 

Op de klimaat-top van Kopenhagen, die 

nagenoeg samenviel met climate-gate, stond   

de opwarming van de aarde niet ter discussie. 

‘Daar was iedereen bezig met het vinden van 

oplossingen’, zegt Paul Luttikhuis. Voor de 

buitenlandredacteur van de NRC was het zijn 

eerste grote klimaat-conferentie. Op de website 

van de NRC was hij begonnen met een ‘klimaat-

blog’, waarop hij nieuws en updates plaatste die 

hij niet kwijt kon in de krant. Doordat hij goed 

was ingevoerd kon hij climate-gate op waarde 

schatten. ‘Het was een verzameling van uit hun 

verband gerukte e-mails’, zegt Luttikhuis. ‘Er 

was geen reden om te twijfelen aan de 

wetenschappelijke integriteit van het IPCC.  

Maar zo werd het wel geframed. Het was het 

hoogtepunt voor de klimaat-sceptici.’ 

Tussen 2009 en 2012 kende het aandeel van 

‘pseudo-sceptische deskundigen’ inderdaad een 

opleving, zo blijkt uit onze analyse van de 

krantendata. In 2012 werden zij zelfs in meer 

artikelen genoemd dan klimaat-wetenschappers. 

De term ‘pseudo-sceptici’ ontlenen we aan 

klimaat-wetenschapper Bart Verheggen. 

Verheggen voegde ‘pseudo’ toe omdat hij vond 

dat wetenschap in de kern al georganiseerde 

scepsis is. ‘Deze mensen wijzen juist 

wetenschap af waardoor je ze niet met recht 

gewoon sceptisch kunt noemen.’ 

Tot climate-gate keek Jan Paul van Soest nog 

met optimisme naar het klimaat-debat: ‘Ik 

geloofde dat feiten zouden aansporen tot 

handelen.’ Maar er was een invloedrijk groepje 

dat liever de feiten ontkende. ‘Ik vond dat 

fascinerend’, zegt Van Soest. ‘Waarom hielden 

deze mensen, ondanks alle tegenbewijzen, zo 

stellig vast aan hun standpunt?’ 

Een deel van de verklaring is psychologisch, 

beschrijft hij in zijn boek De twijfelbrigade (2014). 

Het is geen toeval dat veel pseudo-sceptici 

argwaan koesteren tegen een grote overheid en 

heilig geloven in marktwerking. Voor hen is het 

makkelijker om de wetenschap af te wijzen dan 

hun politieke overtuigingen aan te passen. Een 

ander deel van de verklaring is de invloed van 

de vervuilende industrie. Fossiele lobbyisten, 

vooral in de Verenigde Staten, zetten denktanks 

op die quasi-wetenschappelijke studies 

produceren en schakelen pr-bureaus in om 

desinformatie te verspreiden. Nederlandse leden 

van de twijfel-brigade borduren daar dankbaar 

op voort, al zul je hen niet snel terugvinden op 

de loonlijst van oliebedrijven, zegt Van Soest. 

‘Hier is het toch vooral liefdewerk oud papier.’ 

Kort na het verschijnen van De twijfelbrigade 

organiseerde Paul Luttikhuis op zijn NRC-

klimaat-blog een ‘dialoog’ tussen Van Soest en 

Hans Labohm, een econoom en zelfverklaard 

tegenstander van de ‘broeikashypothese’. Zou 

het deze twee tegenpolen lukken om common 

ground te vinden? ‘Ik vond het goed om het 

gesprek te blijven zoeken’, zegt Van Soest. 

‘Maar inhoudelijk kwamen we niet verder.’ 

Luttikhuis vond het een leuk, zij het niet geheel 

geslaagd experiment. ‘Helaas ontaardde de 

dialoog in geruzie.’ 

In de vele reacties onder de blogs klonk ook 

kritiek op de aanpak: met deze ‘dialoog’ trapte 

Luttikhuis in de val van pseudo-sceptici. Zij 

zouden namelijk niet te goeder trouw 

discussiëren, maar bewust met desinformatie 

strooien om het klimaat-beleid te frustreren. ‘Ik 

zou het nu niet meer doen’, zegt Luttikhuis. 



4 

 

‘Maar destijds vond ik het wel zinvol. Het heeft 

me veel geleerd over de denkwijze van sceptici.’ 

Ook Van Soest zou het de volgende keer anders 

aanpakken: ‘In plaats van inhoudelijk de 

confrontatie te zoeken, zou ik meer op zoek 

gaan naar hun achterliggende zorgen en 

drijfveren.’ 

De actieve twijfel-brigadiers vormen een klein 

clubje. In onze database vonden we slechts 33 

pseudo-sceptische deskundigen die minstens 5 

keer voorkwamen in krantenartikelen over 

klimaat-verandering. Afgezet tegen de 371 

verschillende wetenschappers, onder wie 81 

klimatologen of meteorologen, lijkt dat een 

marginale factor. Was de klimaat-berichtgeving 

dus keurig gebalanceerd? 

Op het eerste oog lijkt het aandeel van de 

pseudo-sceptici klein. In sommige jaren kwamen 

zij in 3% van de klimaat-stukken voor, in andere 

jaren in 6%. De scheve balans wordt pas 

zichtbaar als we vergelijken hoe vaak klimaat-

wetenschappers en meteorologen (die het 

veranderende klimaat onderzoeken) aan het 

woord waren en hoe vaak pseudo-sceptici (die 

klimaat-verandering ontkennen of bagatel-

liseren). Tegenover de 122 vermeldingen van 

klimaat-wetenschappers in 2019 stonden 

bijvoorbeeld 58 pseudo-sceptische deskundigen. 

Die trend is al twintig jaar redelijk stabiel: 

tegenover elke twee klimaat-wetenschappers, 

stond gemiddeld ook één pseudo-scepticus.   

Ter vergelijking: in wetenschappelijke publicaties 

over het klimaat is die verhouding 30 op 1. 

Belangrijke kanttekeningen zijn dat ook 

wetenschappers uit andere disciplines de 

klimaat-consensus onderschrijven en dat niet elk 

krantenartikel waarin een pseudo-scepticus werd 

genoemd, een doorgeefluik is van hun denk-

beelden. Soms ging het juist om fact-checks 

waarin hun argumenten werden ontkracht, al zijn 

ook die kritische stukken een indicatie van hun 

aandeel in het debat. Bovendien waren de 

redacteuren van de opiniekaternen vaak minder 

kritisch. 

‘Journalisten zijn zo benauwd om als gekleurd te 

boek te staan, dat ze bijna neurotisch op zoek 

zijn naar controversiële meningen’, zegt Jan 

Paul van Soest. Vooral bij de opinie-redacties 

vonden klimaat-querulanten daardoor gehoor, tot 

frustratie van de klimaat-verslaggevers. ‘Toen ik 

in 2010 kwam werken bij de Volkskrant stond 

opinie echt los van de verslaggeverij’, zegt 

wetenschapsredacteur Maarten Keulemans. 

‘Dan sloeg ik met trillende handen de krant open 

om te zien of het allemaal goed was gegaan. Ik 

vond: op de opiniepagina moeten zaken staan 

die kloppen, we geven ook geen ruimte aan een 

holocaustontkenner. Zij vonden: het debat moet 

open zijn. Daar hebben we flink wat veldslagen 

over gevoerd.’ Inmiddels gaan alle stukken over 

klimaat of corona eerst langs de wetenschaps-

redactie. Maar het blijft lastig, zegt Keulemans: 

‘Je moet oppassen dat je niet gaat censureren.’ 

Bij NRC Handelsblad was deze ‘controle’ door 

de wetenschapsredactie al langer gangbare 

praktijk, vertelt Maarten Huygen, die tussen 

2008 en 2015 chef opinie was bij de krant. ‘Een 

artikel van Leon de Winter die allerlei dubieuze 

klimaat-sceptische claims maakte, liet ik dan 

redigeren door een wetenschapsredacteur.’ Al 

voegt Huygen direct toe dat de marges op de 

opiniepagina’s ruimer waren dan in het 

wetenschapskatern: ‘Zelf heb ik altijd geloofd in 

klimaat-opwarming, maar als opiniechef vond ik 

dat we een brede discussie moesten hebben.’ 

Dus voelde hij zich niet geroepen om in te 

grijpen wanneer PVV-Kamerlid Martin Bosma in 

zijn opiniestukken van leer trok tegen ‘de 

klimaat-religie’. ‘Het was duidelijk een column vol 

populistische wijsheden, zonder 

wetenschappelijke pretentie. Dat begrijpen onze 

lezers wel.’ 

Het ingewikkelde is dat de twijfel-zaaiers hun 

strategieën aanpasten, zegt klimaat-

wetenschapper Bart Verheggen. Dat zien we 

ook in een inventarisatie van de krantenartikelen 

waarin pseudo-sceptici opduiken: tot grofweg 

2009 was er sprake van ‘platte’ ontkenning, later 

werden hun tegenwerpingen geraffineerder. 

‘Pseudo-sceptici stellen niet langer de vraag: 

warmt het nu op en ligt het aan de mens?, maar 

hebben het over: zijn de gevolgen wel zo erg en 

is het medicijn niet erger dan de kwaal?’, zegt 

Verheggen. ‘Het is vaak een manier om klimaat-

verandering te bagatelliseren en beleid te 

ondergraven.’ 



5 

 

De bekendste exponent van die nieuwe stroming 

was Bjørn Lomborg. De auteur van omstreden 

boeken als The Skeptical Environmentalist 

en Cool It is veruit de meest genoemde 

‘twijfelaar’ in onze dataset. Lomborg betwistte 

het broeikas-effect niet, maar vond wel dat er 

grotere problemen in de wereld zijn. Hij ageerde 

tegen doemdenken van de milieubeweging en 

gebruikte statistieken om aan te tonen dat het in 

veel opzichten juist beter zou gaan met de 

wereld. Met die houding belichaamde hij een 

nieuw type scepticus. 

Of zoals Jeroen Trommelen het verwoordde 

toen hij Lomborg profileerde voor de Volkskrant: 

‘Het verfrissende van de Deense statisticus is 

dat hij geen deel uitmaakt van de verbitterde, 

rechtse-oudemannenbrigade.’ Trommelen 

begrijpt dat klimaat-wetenschappers jeuk krijgen 

van Lomborgs retoriek, maar een pseudo-

scepticus zou hij hem niet willen noemen. ‘Hij 

ontkende de feiten over klimaat-verandering niet, 

maar vond dat de milieubeweging quasi-

religieuze trekjes aannam. Dat vond ik wel een 

interessante kritiek. Zelfs als hij flirt met klimaat-

scepsis is dat geen reden om zo’n geluid 

ongehoord voorbij te laten gaan.’ 

Tussen 2009 en 2011 was Lomborg ook 

regelmatig te vinden op de opiniepagina’s 

van NRC Handelsblad. ‘Hij bood een welkom 

tegengeluid in een krant die voor de rest vooral 

uitdroeg dat klimaat-verandering een zeer 

ernstig probleem was’, zegt toenmalig opiniechef 

Huygen. ‘Lomborg ontkende niet dat de mens 

verantwoordelijk was voor de opwarming van de 

aarde, maar hij vroeg wel: moeten we geen 

andere prioriteiten stellen?’ 

Hoewel Lomborg er zelf ongetwijfeld bezwaar 

tegen zou maken, scharen wij hem in dit 

onderzoek onder de pseudo-sceptische 

deskundigen. Kritische wetenschappers die zijn 

referenties uitplozen ontdekten dat hij bronnen 

selectief en misleidend citeerde om het te laten 

aansluiten bij zijn eigen betoog. ‘Lomborg zegt 

wel dat hij de IPCC-rapporten accepteert, maar 

hij bagatelliseert hun conclusies wel degelijk’, 

zegt klimatoloog Verheggen. ‘Wetenschappelijk 

gezien snijdt hij, op z’n zachtst gezegd, 

regelmatig bochten af.’ Dat maakt hem 

effectiever dan de pseudo-sceptici van de ‘oude’ 

school, constateert Verheggen. ‘Op het eerste 

gezicht is hij geloofwaardig, zeker in vergelijking 

met mafklappers die simpelweg ontkennen dat 

de aarde opwarmt. Media hebben het gevoel: als 

we hem aan het woord laten hebben we een 

lekker kritisch geluid.’ 

Het is alweer ruim 6 jaar geleden dat de naam 

van Lomborg voor het laatst viel in een NRC-

artikel over het klimaat. Het klimaat-debat is de 

afgelopen jaren veranderd, zeggen de 

journalisten en wetenschappers die wij spraken. 

Het gaat minder over oorzaken en meer over 

gevolgen, blijkt ook uit ons onderzoek. De 

klimatologen en meteorologen zijn ingehaald 

door sociale en geesteswetenschappers zoals 

politicologen, filosofen, bestuurskundigen en 

juristen, die spreken over impact op de 

samenleving. Ook klinken steeds luider biologen 

en ecologen die het, anders dan klimaat-

wetenschappers, hebben over wat er precies 

verloren gaat wanneer ingrijpen uitblijft. Pseudo-

sceptici krijgen amper nog een podium. ‘Hun tijd 

is voorbij’, zegt NRC-journalist Paul Luttikhuis. 

Er is één uitzondering: De Telegraaf. De 

grootste krant van Nederland lijkt sinds 2018 een 

toevluchtsoord te zijn geworden voor pseudo-

sceptische deskundigen. Klimaat-redacteur 

Edwin Timmer wil enkel schriftelijk reageren en 

vindt ons onderzoek ‘sterk bevooroordeeld’: ‘Het 

feit dat De Groene Amsterdammer de 

suggestieve term “pseudo-scepticus” van UvA-

onderzoeker Bart Verheggen overneemt, 

bemoeilijkt een open blik’, e-mailt hij. Timmer 

wijst erop dat iemand als Lomborg meer 

wetenschappelijke citaties heeft dan Verheggen. 

‘De studie lijkt verder mank te gaan als alleen 

personen die kritisch zijn over klimaat-alarmisme 

als “pseudo-sceptisch” worden aangeduid. De 

andere kant uitslaan, dus ongefundeerde 

doemverhalen verkondigen, mag wel?’ Verdere 

toelichting over de journalistieke afwegingen wil 

De Telegraaf niet geven. 

Op de meeste krantenredacties is klimaat-

verandering inmiddels stevig verankerd. Waar 

begin deze eeuw jaarlijks 300 stukken over 

‘klimaat-verandering’ werden geschreven in de 

door ons onderzochte kranten, waren dat er vlak 



6 

 

voor de corona-uitbraak meer dan 2000. ‘Sinds 

een paar jaar staan er steeds vaker mensen aan 

mijn bureau die vragen: hoe zit het nu precies?’, 

zegt Paul Luttikhuis. Zijn blog op een hoekje van 

de site is uitgegroeid tot een ‘online podium’ 

waar vooral klimaat-wetenschappers aan het 

woord komen. Ook is er een klimaat-nieuwsbrief 

en vergadert een groep redacteuren geregeld 

met elkaar over het thema. ‘Daar lobby ik al 10 

jaar voor’, zegt Luttikhuis. Een aparte klimaat-

redactie ziet hij niet zitten. ‘Dan loop je het risico 

dat het een hoekje in de krant wordt. Verdwijnt 

het dan van de binnenlandredactie of gaan de 

economie-redacteuren hier dan minder over 

nadenken? Uiteindelijk moet het in het denken 

van iedereen zitten.’ 

Het Algemeen Dagblad drukte vlak voor de 

jaarwisseling een klimaat-special af en sprak via 

de voorpagina in 2019 de klimaat-spijbelaars 

bemoedigend toe. ‘Toen ik net bij het AD begon 

hing het er een beetje bij’, zegt redacteur 

Annemieke van Dongen. ‘Maar sinds de nieuwe 

hoofdredactie is het een speerpunt van de krant 

geworden.’ Ruimte voor extra klimaat-

verslaggevers was er niet, maar Van Dongen 

kreeg meer tijd om over het klimaat te schrijven. 

Al komt ze daar sinds de corona-crisis 

nauwelijks meer aan toe. Wanneer haar krant 

over het klimaat schrijft, gaat dat vaak niet ‘over 

elk klein nieuw feit in de wetenschap, maar 

leggen we vooral uit wat het voor de lezer 

betekent’, zegt Van Dongen. ‘Wij doen verslag 

van windmolens, veranderende landschappen 

en groene maar duurdere energierekeningen, 

dan hoeft niet eens het woord “klimaat-

verandering” te vallen.’ 

Kan de journalistiek dan nu zelfgenoegzaam 

achterover leunen? Protestbeweging Extinction 

Rebellion vindt van niet. Naast het bezetten van 

verkeerswegen en andere demonstraties richtten 

zij eind vorig jaar XR Nieuwsmedia op, een 

‘waakhond’ die begint te blaffen als de activisten 

vinden dat journalisten niet ‘eerlijk’ genoeg 

schrijven over deze crisis. Dat woord ‘eerlijk’ valt 

vaak. Want, zo vinden zij, journalisten die zien 

dat de planeet verandert kunnen niet anders dan 

stelling nemen. ‘Daar wringt voor ons de 

schoen’, zegt wetenschapsfilosoof Chris Julien, 

mede-initiatiefnemer van XR Nieuwsmedia.    

‘Als een journalist zegt: ik neem geen stelling, 

dan ga je voorbij aan de existentiële zaak. Dit 

gaat over leven en dood. Klimaat-systemen 

slaan op hol en als dat doorzet is er geen 

leefbare planeet meer over. Maar die urgentie 

dringt niet door.’ 

‘Daar ben ik het tótaal niet mee eens’, zegt 

Volkskrant-wetenschapsjournalist Maarten 

Keulemans. ‘Het is goed dat er meer aandacht is 

gekomen voor het klimaat, maar het frame is 

doorgeschoten. Alles staat nu in het teken van 

klimaat-verandering, terwijl je je best kunt 

afvragen of dat nu het allergrootste probleem 

van deze tijd is. Overbevolking, overconsumptie 

en ongelijkheid zijn net zo erg.’ Hij ziet te vaak 

dat een ‘links verhaal over ijsberen redden’ grote 

groepen afschrikt. Vlak voordat Keulemans zich 

volledig stortte op berichtgeving over de corona-

crisis, schreef hij een artikel waarin hij liet zien 

dat de minst waarschijnlijke rampscenario’s 

onevenredig veel aandacht krijgen. ‘Ik word heel 

benauwd van het conservatieve idee dat er niets 

mag veranderen. Dat de ijsbeer koste wat het 

kost moet blijven bestaan, dat de zeespiegel 

geen millimeter mag stijgen. Terwijl de 

geschiedenis leert dat we heus wel een 

oplossing vinden als dat gebeurt.’ 

Keulemans vindt dat wetenschap en feiten 

moeten prevaleren, maar ook dat je moet 

kunnen spreken met sceptici. ‘Je kunt niet 

uitsluiten dat iemand met een heel marginale 

positie in het debat toch iets zinnigs te zeggen 

heeft.’ Zo interviewde hij in 2017 uitgebreid 

Salomon Kroonenberg. De voormalige 

hoogleraar aan de TU Delft ontkende ooit de 

invloed van de mens op de klimaat-opwarming, 

maar is rond 2007 verschoven naar een positie 

waarin hij vindt dat die rol wordt overschat. ‘Een 

sympathieke en zeer aimabele man die ervoor 

heeft doorgeleerd’, zegt Keulemans. ‘Als hij een 

fantastisch boek schrijft waarin staat dat de 

zeespiegel niet stijgt, dan sta ik wel bij hem op 

de stoep.’ Keulemans bevraagt hem kritisch en 

besluit na afloop te bellen met andere 

wetenschappers die hem uitleggen dat 

Kroonenberg slechts de halve waarheid vertelt. 

‘Die kritiek heb ik in een kader naast het 

interview verwerkt.’  



7 

 

Het interview niet publiceren vindt Keulemans 

geen optie en het verwijt van false balance 

noemt hij een flauw trucje dat te snel van stal 

wordt gehaald om kritische stemmen de mond te 

snoeren. ‘Je moet het debat niet kapot 

censureren. Laat hem zijn verhaal doen en als 

het niet klopt mag hij ook op zijn bek gaan.’ 

Volgens protest-beweging Extinction Rebellion is 

die positie onhoudbaar. Chris Julien van XR 

Nieuwsmedia vindt dat de klassieke 

journalistieke waarden aan herziening toe zijn. 

‘Als journalist kun je je verschuilen achter 

prachtige ethische principes die de kwaliteit 

zouden moeten waarborgen, maar een neutrale 

positie is geen juiste als er miljoenen mensen en 

andere dieren sterven. Media zouden dat 

constant moeten agenderen.’ Een mede-activist 

van Julien houdt voor de webcam dagblad 

Trouw omhoog en wijst op een klein, felrood 

corona-deeltje dat op elke krantenpagina 

terugkomt. ‘Zij herinneren de lezer er constant 

aan dat er een pandemie gaande is. Ze houden 

die crisis letterlijk in beeld. Op die manier zou 

ook klimaat moeten worden beschreven.’ 

In Groot-Brittannië is er een krant die dat 

doet: The Guardian. Het progressieve dagblad 

heeft zijn taalgebruik aangepast en schrijft niet 

langer over klimaat-verandering (‘te neutraal’) 

maar over klimaat-ontwrichting. ‘Global warming’ 

werd vervangen door ‘global heating’. Ook sloeg 

de krant de handen ineen met een klimaat-

organisatie, om het thema in de krant en 

daarmee op de agenda te houden. 

Daar moeten Nederlandse journalisten niets van 

weten. ‘In Engeland hebben ze een traditie in 

actie-journalistiek, maar als je dit hier zou doen 

word je eigenlijk een Telegraafje’, zegt 

Volkskrant-journalist Keulemans. Zijn collega 

Annemieke van Dongen bij het AD is het 

daarmee eens. ‘Ik ben blij dat wij dat niet doen. 

Wij schrijven veel en genuanceerd over klimaat-

verandering, maar als je zegt “wij gaan 

actievoeren” laat je een aantal journalistieke 

principes los. Dan dreig je een dogmatische 

insteek te krijgen.’ 

 

Jeroen Trommelen probeerde 15 jaar geleden 

zijn Volkskrant-hoofdredactie nog te overtuigen 

van een uitgesproken groene koers, en moest 

met lede ogen aanzien hoe de concurrenten van 

dagblad Trouw dat wel deden. ‘Een journalistiek 

besluit nemen om er meer over te schrijven lijkt 

mij een goed idee, maar The Guardian gaat een 

stapje verder’, zegt Trommelen. ‘Ze gaan een 

coalitie aan met actievoerders en dat vind ik 

strategisch dom. Lezers kunnen zich dan 

afvragen: wie is er eigenlijk aan het woord?’ 

Terugblikkend op twintig jaar klimaat-verslag-

geving klinkt zelfkritiek. ‘Ik denk dat we het 

onderwerp eerder hadden moeten agenderen’, 

zegt AD-journalist Van Dongen. ‘Kranten hebben 

die functie.’ Iedereen die in de media werkt weet 

dat ook radio- en televisieredacties de dag 

beginnen met het openslaan van dagbladen. 

Keulemans: ‘Ik denk dat we het onderwerp 

eerder nog veel serieuzer hadden moeten 

nemen.’ 

Al kijken zij ook naar de wetenschappers die te 

lang aarzelend dit ‘grote verhaal’ met te veel 

twijfel hebben gepresenteerd. ‘Ze hadden iets 

meer gewone mensentaal mogen gebruiken 

voor dit heel ingewikkelde onderwerp’, zegt 

Luttikhuis. ‘Natuurlijk spreken wetenschappers 

altijd over twijfels en onzekerheden. Maar ze 

moeten ook begrijpen dat “onzekerheid” in de 

wetenschap iets heel anders betekent dan in de 

gewone wereld.’ 

Tegelijkertijd leert de actualiteit dat zodra een 

andere crisis de kop opsteekt, zoals een 

pandemie, een onderwerp als klimaat meteen uit 

zicht wordt gedrukt. Daar hebben de journalisten 

die wij spreken stuk voor stuk last van. Vooral 

Maarten Keulemans zucht diep. Na een jaar van 

onvermoeibaar verslag doen over corona staart 

hij naar ons grafiekje dat laat zien hoe de 

aandacht voor het klimaat is weggevaagd. ‘Ik 

zou het geen afgang willen noemen’, zegt hij 

aarzelend. ‘Maar dit verdient geen schoonheids-

prijs. Wij als journalisten willen boven de materie 

staan, de grote lijnen zien. Het is begrijpelijk dat 

dit is gebeurd, maar het geeft mij wel een 

ongemakkelijk gevoel: nu is het net alsof er een 

jaar niets is gebeurd met het klimaat en dat is 

absoluut niet waar.’



1 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 



2 

 

 
 

 

 

 

 



3 

 

 

 

 

 
 

 



4 

 

 

 

 
 

 



5 

 

 

 

 
 

 



6 

 

 

 

 

 

 
 

 



7 

 

 

 

 

 


