laatste wijziging: 28-02-2024

I Het doel v h menselijk bestaan : geluk

Bladzijde 20 tot en met 49


Boek 1 : Het doel van het menselijk bestaan is geluk


23-01-2016 Voor de eerste keer gelezen
22-03-2023 Leesgroepje : met Fokke en Corrie.
28-04-2023
10-05-2023


.

Inleiding Boek 1

Bladzijde 20 tot en met 24


.

1-1  Elke rationele activiteit is gericht op een goed of doel

22-03-2023 : Fokke: Er is een verschil tussen transitieve werkwoorden (bouwen) en intransitieve werkwoorden (slapen). Je kunt NIET “iets” slapen . . .
22-03-2023 De ethica gaat vooraf aan de politica
22-03-2023 Wij zijn door de loop der jaren …..
[karikatuur?]

.

1-2 Opvattingen over de aard van het goede

 27 1095 a 18 Over de naam van dit goed is iedereen het wel ongeveer eens: de meerderheid zo goed als de meer ontwikkelden noemen dit goede geluk.

07-03-2023 Uit deze zin blijkt dat Arie kennelijk anders dacht en dat hij daarom na 20 jaar de academie verliet? NOG UITZOEKEN
22-03-2023 : inductief deductief
22-03-2023 principes lees ik hier als “axioma’s”

.

1-3 Kritiek op de gangbare opvattingen over geluk

22-03-2023 : De Staat : boek 9 :: zie De staat ALL document

TO DO ( I T L )

07-03-2023 Ik behoor tot de derde groep: studie 

.

1-4 Kritiek op Plato”s idee over het goede

De term "Goed"
De term "Het goede"
01-01-2016 Is dat zo?
22-03-2023 “Er zijn vormen zonder inhoud” zoals democratie als vorm. Niemand weet dan wat deze vorm inhoudt.

.

22-03-2023 Tot zover de eerste sessie van de Ethica



28-04-2023 De tweede sessie van de Ethica

1-5 De aard van het goede

28-04-2023 Het hoogste goed = = geluk
28-04-2023 Het hoogste goed = = geluk
28-04-2023 Het hoogste goed = = geluk
28-04-2023 Zinvol leven volgens de piramide van Maslow:

 

28-04-2023 Zie ook “macht” bij Elias: het begrip “relatieve speelsterkte”

[expand title=”relatieve speelsterkte”]

Cultuur is niet los te denken van verschillen in macht. Cultuur en macht veronderstellen elkaar. Nu is het van belang macht te zien als iets wat in principe eenieder heeft. Er is niet simpelweg sprake van machtigen en machtelozen.

De socioloog Norbert Elias analyseert macht in termen van onderlinge en wederzijdse afhankelijkheid en spreekt in dit verband van voortdurende verschuivende machtsbalansen. Elias gebruikt de metafoor van de samenleving als een speelveld en een spel, waarin elke deelnemer relatieve speelsterkte heeft. Inzet van het spel zijn al die dingen die de leden belangrijk vinden om na te streven, zoals bezit en aanzien, maar ook tolerantie, vrijheid en rechtvaardigheid.

De spelregels worden bepaald door de gedragscodes van die samenleving. De speelsterkte van de deelnemers is afhankelijk van hun maatschappelijke positie (bevoegdheid, verantwoordelijkheid en daarmee zeggenschap), hun netwerk van relaties en hun kennis en vaardigheden. Ieder lid van de samenleving heeft als deelnemer in principe de macht het verloop van het maatschappelijke spel te beïnvloeden ook al wint de sterkste speler. Zoals regelmatig in de geschiedenis van verschillende samenlevingen te constateren is, kunnen de kansen in het maatschappelijk spel keren en daarmee ook de posities van de deelnemers.

Met macht kun je dus waardevolle dingen tot stand brengen, zoals orde scheppen in chaos, acties organiseren, tegenstructuren in het leven roepen en anderen met macht over hun eigen leven toerusten. Kortom, empowerment en emanciperen. Het gegeven van macht werkt door in het sociaal-culturele leven van mensen. “˜De” cultuur van een samenleving of een ander sociaal systeem bestaat dan ook niet. Steeds dient de vraag gesteld te worden: “˜wiens cultuur?”. “˜De” cultuur van een sociaal systeem is dan in feite die cultuur die binnen dat sociaal systeem een gezaghebbende status bezit. En die status is weer een product van de speelsterkte van bepaalde groepen op dat moment. In de Vlaamse en Nederlandse samenleving heeft de van oorsprong Vlaamse en Nederlandse meerderheid “˜vanzelfsprekend” de grootste invloed. Vanzelfsprekend in de zin dat mensen vanuit een meerderheidspositie hun invloed als zo evident ervaren, dat ze niet kunnen zien en beseffen welke invloed ze hebben. Het is dan ook niet gek dat bijvoorbeeld een professional niet beseft dat hij vanuit een dominante positie hulp of diensten verleent. Hij zal zichzelf geen vragen stellen over de vanzelfsprekendheid van zijn opvattingen, waarden en normen. Deze worden immers stilzwijgend gedragen en bevestigd door de meerderheid. Anders gezegd, zijn opvattingen, waarden en normen maken zeer waarschijnlijk deel uit van het dominante denken in de samenleving.

[/expand]

 

geluk

†‘

genot

†‘

aanzien

.

1-6 Het goede ligt in de eigen taak van de mens

13-03-2023 Vita Activa : de naam van het boek van Arendt
28-04-2023 REDE – logisch redeneren – “verstand” (juiste afwegingen maken)
28-04-2023 Geweten kun je niet “kweken”
28-04-2023 Geluk is een activiteit
28-04-2023 Geluk is een activiteit
28-04-2023 Geluk is een activiteit

.

==== Wikipedia : Het functie-argument

In boek I stelt Aristoteles dat iedereen het erover eens is dat geluk (Grieks: eudaimonia) het ultieme doel van het menselijk bestaan is, maar dat er discussie is over de vraag wat geluk nu precies inhoudt. Aristoteles probeert dit te achterhalen door op zoek te gaan naar de functie (Grieks: ergon) die uniek is voor de menselijke soort (het zogenaamde “˜functie-argument”). Hij concludeert dat deze kenmerkende functie het verstand is. Leven als een mens komt er dan op neer dat men zijn verstand gebruikt, en goed leven, dat wil zeggen gelukkig leven, betekent dat men zijn verstand op voortreffelijke wijze gebruikt. Geluk is voor Aristoteles dus nadrukkelijk een activiteit. Wie bijvoorbeeld slaapt kan op dat moment niet echt gelukkig zijn.

.

1-7 Onze definitie geeft een schets van het hoogste goed

28-04-2023 Definitie
28-04-2023 Het hangt af van de context :: Later bij Wittgenstein “de volzin”

.

1-8 De definitie komt overeen met de opvattingen over geluk


28-04-2023 Ik werk zelf met de termen “geest” en “lichaam”. Aristoteles hanteert het begrip OUSIA wat vertaald wordt als substantie. In zijn tijd was er echter nog geen sprake van substanties zoals wij deze kennen: 1 (Spinoza), 2 (Descartes) of meer (Leibniz)
28-04-2023 Cirkelredenering?
28-04-2023 Tot zover de tweede sessie van de Ethica



10-05-2023 De derde sessie van de Ethica

.

1-9 Onze definitie bevat alle vereisten voor geluk

10-05-2023 geluk is een activiteit — “de weg naar”
10-05-2023 geluk kan ook een karaktereigenschap zijn

In een andere vertaling van deze inscriptie:



.

1-10 Goddelijke beschikking, lot of eigen inspanning

10-05-2023 Toeval of niet?
10-05-2023 Geluk is voor Aristoteles geen gevoel (a state of mind)

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0050%3Abook%3D7%3Asection%3D1235a


10-05-2023 “een leven dat zijn voltooiing bereikt” is in de ogen van Aristoteles status: dan heeft men zijn doel bereikt

.

1-11 Kan men iemand tijdens zijn leven gelukkig noemen?

kan de mens gelukkig zijn als zijn leven wordt bedreigd 
door allerlei losse wisselingen en onheil?
Het is een inwendig en stabiel aspect van de persoonlijkheid, al wordt het door het lot beïnvloed.
10-05-2023            — aangeboren —        EN
10-05-2023            — aangeleerd —                          maar het is wel handig als je tot de bovenlaag behoord

10-05-2023  — Kun je kennis ingepompt krijgen? NEE, je moet er wel mee leren omgaan. Dus doorzettingsvermogen et cetera is ook (een karaktertrek) van fundamenteel belang

10-05-2023     Fokke, een voorloper van de Stoa?

.

1-12 Geluk is een hoogst achtenwaardig (respectabel) en goddelijk goed

.

1-13 Inleiding tot het onderzoek naar voortreffelijkheid

10-05-2023 Ik spreek liever van geest dan van ziel
10-05-2023 Plato: De ziel is onsterfelijk
10-05-2023 – gezien als lichaam
10-05-2023 – gezien als term  als “niet meer herinnerd worden”

Wikipedia : Kortom, de mens die zich aan de filosofie wijdt, leidt een goddelijk leven. Toch moet Aristoteles toegeven dat een mens niet onafgebroken kan filosoferen; om als mens te blijven functioneren moet iedereen namelijk in de noodzakelijke levensbehoeften voorzien. Dit zijn dingen als eten, drinken en slapen.


10-05-2023 Met betrekking tot het (ir)rationele: zie hiervoor de allegorie van de wagenmenner

 

 



.

—– Ethiek – Stromingen


22-03-2023 Zie ethiek stromingen: