laatste wijziging: 25-04-2023
Meditaties – eerste tegenwerpingen
Caterus : Johan de Kater 1590 – 1655
- wat voor oorzaak moet een idee hebben
- De uitspraak “Uit zichzelf”
- oneindig
- Syllogisme: god bestaat
- Syllogisme: god bestaat: antwoord Descartes
- 4 oorzaken
22-12-2022 Ik heb de antwoorden van Descartes tussen de tegenwerpingen gezet: deze beginnen met: Antwoord [paginanummer]
Bladzijde 137 tot en met 146
.
wat voor oorzaak moet een idee hebben
- 137 Caterus is het eens met de idee van een volmaakt en oneindig wezen
- 138 Caterus vraagt zich af: “wat voor oorzaak moet een idee hebben?“
- 139 Dit idee wordt door Descartes ontkend, maar:
-
- (bladzijde 116) Ook al bestaat er buiten mijn denken
- misschien nergens ter wereld zo’n figuur en heeft die ook nooit bestaan,
- toch bestaat er zeker een een welbepaalde aard (oftewel een essentie of vorm) van,
- onveranderlijk en eeuwig
- toch bestaat er zeker een een welbepaalde aard (oftewel een essentie of vorm) van,
- misschien nergens ter wereld zo’n figuur en heeft die ook nooit bestaan,
- (bladzijde 116) Ook al bestaat er buiten mijn denken
-
- 139 […] de reden […] is het de onvolmaaktheid van ons intellect,
- dat niet oneindig is;
- want omdat het al wat is niet in één keer kan bevatten,
- splitst het de hele boedel en deelt hem op,
- en zo begrijpt het beetje bij beetje (inadequaat)
- wat het niet in zijn geheel kan omvatten
- en zo begrijpt het beetje bij beetje (inadequaat)
- splitst het de hele boedel en deelt hem op,
- want omdat het al wat is niet in één keer kan bevatten,
- dat niet oneindig is;
18-12-2022 Caterus denkt dat de mens niet in staat is de gehele idee / werkelijkheid te overzien, i.t.t. Descartes
- 139 Met betrekking tot de uitspraak over de idee : “de idee is niet niets en het kan niet uit niets voortkomen“:
- Caterus vindt dat er sprake is van een dubbele betekenis:
- […] want als ####
- Caterus vindt dat er sprake is van een dubbele betekenis:
- 140 […] als ik uit mezelf voortkwam […] zou ik dus zelf god zijn
- 140 Maar als ik uit een ander (god) voortkom, zal ik uiteindelijk uitkomen bij datgene wat uit zichzelf voortkomt (god)
wat voor oorzaak moet een idee hebben : antwoord
- Antwoord 147 Descartes: De idee bestaat nooit buiten het intellect
- Antwoord 150 […] heb ik (Descartes) mijn redenering er niet op gebaseerd
-
- dat ik zag dat er in de zintuiglijk waarneembare dingen
- een volgorde oftewel een opeenvolging van werkoorzaken was […]
- Antwoord 151 Een gevolg moet een oorzaak hebben, en deze oorzaak is weer een gevolg van . . .
- Antwoord 151 Als voorbeeld: ik heb een vader, die ook weer een vader had, die ook weer een vader had, et cetera.
- Antwoord 151 Ik kan niet bevatten […] hoe een oneindig aantal van zulke oorzaken elkaar van eeuwigheid zijn opgevolgd […] dat er niet één de eerste was
- Antwoord 151 Uit het feit dat ###
-
- Antwoord 151 Vervolgens heb ik ###
- Antwoord 151[…] volgens de wetten van de ware logica mogen we nooit ergens over vragen of het bestaat, tenzij we eerst begrijpen wat het is
- Antwoord 152 Descartes: ik heb niet gezegd dat het onmogelijk is dat iets zijn eigen werkoorzaak is
- Antwoord 152 Ik bedenk namelijk dat de #####
.
De uitspraak “Uit zichzelf”
- 140 “Uit zichzelf” kan op twee manieren worden opgevat:
- 140 Ten eerste positief, namelijk uit zichzelf als door een oorzaak, ###
- 140 Ten tweede negatief, zodat het hetzelfde is als “niet door een ander”
05-08-2022 Is “uit zichzelf” niet een cirkelredenering?
- 141 Volgens Caterus zegt Descartes terecht: al wat ik helder en onderscheiden ken, dat is natuurlijk een waarachtig zijnde
- “Al wat ik denk is waar”
- Antwoord 153 Met iets dat “uit zichzelf” voortkomt wordt bedoelt dat het geen oorzaak heeft
- Antwoord 154 Dat god uit zichzelf voortkomt moet positief worden opgevat
- NOOT 28
- In de scholastieke traditie verwijst “secundaire oorzaak” bijvoorbeeld naar ###
- Als alomvattende tegenwoordige oorzaak is god de enige “primaire oorzaak“
- NOOT 28
- Antwoord 155 Het lijkt mij echter ####
.
oneindig
- 142 *** Maar: heb je wel heldere en onderscheiden kennis van een oneindig wezen?
- /// JST Een gezegde: “Het oneindige als oneindige is onbekend“
- 142 Caterus gaat er van uit dat bepaalde begrippen alleen bij wijze mensen bekend zijn
oneindig antwoord
- Antwoord 156 Er is onderscheid te maken tussen:
- onbegrensd
- oneindig
- Antwoord 156 Met betrekking tot het begrip oneindig :
-
- Er is sprake van de formele hoedanigheid van het oneindige (Wat we begrijpen wat het is)
- Het ding dat oneindig is (Wat IS oneindig )
- Het ding zelf dat oneindig is ###
-
- Antwoord 156 Descartes geeft toe dat begrippen als god en oneindig voor de menselijke geest niet te bevatten zijn
.
Syllogisme: god bestaat
- 143 St. Thomas redenering:
- Iets wat in de werkelijkheid en in het intellect bestaat, is groter dan iets wat alleen in het intellect bestaat
- Daaruit volgt
- — aangezien na het begrijpen van de naam god, hij direct in het intellect bestaat —
- dat hij ook in de werkelijkheid bestaat
05-08-2022 Vervang god door gaboja . . .
- realisme –> boomheid -> boom -> de “wil” / het goede
- nominalisme
- Het nominalisme is het kennistheoretische standpunt dat de termen waarmee de mens de werkelijkheid om zich heen benoemt, geen objectief bestaande reële entiteiten aanduiden, maar slechts woorden en namen zijn. Het nominalisme is een theologische/filosofische stroming uit de tweede helft van de middeleeuwen. Deze stroming binnen de metafysica acht de individuele dingen als werkelijk en niet de universele gestalte ervan. Niet de boomheid is werkelijk, maar de individuele boom. Dit heeft consequenties voor de Godsleer. Deze stroming beweerde dat het goede goed was omdat God het wil. De vrijheid van God wordt analoog gedacht aan die van mensen, waarbij gekozen kan worden uit een aantal mogelijkheden. Het nominalisme is een vroege stroming die het belang van de wil poneert.
- empirisme
- 144 […] zelfs als gegeven wordt dat een uiterst volmaakt wezen door zijn naam alleen al zijn bestaan met zich meebrengt,
- dan volgt nochtans niet dat dat bestaan zelf in de wereld in feite iets is,
- maar alleen dat het begrip van het bestaan onverbrekelijk met het begrip van het hoogste wezen is verbonden
22-12-2022 Dus: Het bewijs dat god bestaat is niet geleverd . . .
.
Syllogisme: god bestaat antwoord
- Antwoord 158 redenatie van Descartes
- Antwoord 158 Majorpremisse:
- Datgene waarvan we helder en onderscheiden begrijpen
- dat het tot de ware en onveranderlijke natuur – oftewel essentie – oftewel vorm – van een ding behoort,
- DAT kunnen we naar waarheid van dat ding bevestigen
- Antwoord 158 Minorpremisse:
- Nadat we voldoende zorgvuldig hebben onderzocht wat god is,
- begrijpen we helder en onderscheiden dat het tot Zijn ware en onveranderlijke natuur behoort dat hij bestaat
- Antwoord 158 Conclusie:
- Over god kunnen we naar waarheid bevestigen dat hij bestaat
- Antwoord 158 Majorpremisse:
- Antwoord 158 De conclusie kan hier ###
- Antwoord 158 Om het eerste deel van het probleem ###
- tussen mogelijk en noodzakelijk bestaan
- Antwoord 159 Om vervolgens het tweede deel #####
- Bijvoorbeeld de som van een driehoek (deze heeft 3 hoeken) is 180 graden
- Bijvoorbeeld de som van een vierhoek (deze heeft 4 hoeken) is 360 graden
- Een vierhoek kun je met een diagonaal verdelen in twee driehoeken. De hoeken van een vierhoek moeten samen 360° zijn, omdat de hoeken van een driehoek bij elkaar 180° zijn en een vierhoek uit 2 driehoeken bestaat.
- /// JST De idee van een driehoek of vierhoek is de essentie van de vorm, zij is inherent aan deze vorm
- Antwoord 159 Als ik echter bedenk dat het bestaan ###
- Antwoord 160 Maar als we nu niet over ###
- Antwoord 161 Ik geef zonder meer toe dat dit argument (het kan gezichtsbedrog zijn) met zich meebrengt ###
4 oorzaken
- Antwoord 161 Tussen de beweging en de vorm van hetzelfde lichaam ####