laatste wijziging: 01-11-2017
538 1650 Descartes: aantekeningen
- Descartes: las het boek van de wereld en het boek van de filosofie.
- Descartes: is de uitvinder van de analytisch meetkunde. Glashelder betogen en glasheldere schrijfstijl. Hij kwam als eerste met 1 van de beste verklaring van de regenboog. Hij ontlede ook lichamen. (Leonardo Da Vinci was ook 1 van de eerste die in lichamen sneed.)
- Descartes: Hij probeerde om het katholicisme te ontlopen. Hij wist van Galilei / Bruno? Hij schreef er “om heen” . Hij woonde daarom ook in Nederland (vanwege het milde politieke klimaat).
- Descartes: 3 aspecten:
- A – heliocentrische wereldbeeld
- B Grote methodologische vernieuwingen. B.v. uitvinding van logaritmen in de wiskunde. Uitvinding van instrumenten. En het systematisch gebruik experimenten .
- C Het ontologische aspect: bovenmaanse ondermaanse: dit beeld werd door de tijdgenoten niet radicaal verworpen Descartes is de eerste die radicaal met dit wereldbeeld breekt.
- Descartes: wijst de vorm essenties af.
- Het element water bestaat uit 4 andere elementen: droog – nat, warm – koud e.d.
- Descartes:is de eerste die radicaal met het oude wereldbeeld breekt: hij ontwerpt een nieuw wereldbeeld
- Descartes: filosofen zijn geneigd om een scheiding te maken tussen zijn filosofische werken en zijn wetenschappelijk werken. Zelf vond hij al zijn werken een groot geheel. Hij bestede jaarlijks maar 1 uur aan de filosofie en 100 aan de wetenschap. Het cartesiaanse onderzoeksprogramma bleef ongeveer 3 eeuwen bestaan.
- Descartes: nauwelijks 50 jaar later werd het wereld van Newton
- Descartes:ontologische revolutie. Res extensa Hieruit afgeleidt kan er geen leegte ontstaan. Oneindige deelbaarheid van deeltjes: dus geen leegte mogelijk
- Descartes: hoe kan ik hypothesen uit theorema’s? Descartes neemt radicaal afscheid van het empirisme. Er is niets dat vanuit de waarneming echt gefundeerd kan worden. Dat kan alleen maar uit de ratio: ergo: hij is een rationalist . Het grootste voorbeeld hiervan is uiteraard de wiskunde. Hoe weten we of onze waarnemingen in de fysieke wereld daadwerkelijk waar zijn?
- Descartes: Kortom: het funderen van het waarheidscriterium. D probeert in het geheim zijn eigen fysica aan de man te brengen door allerlei verborgen zaken aan te geven
- Descartes: begint met de constatering “alles is onzeker is in de wetenschap” Daarom begint hij met de methodische twijfel.
- Descartes: zie deel 3 hoorcollege m.b.t. Descartes
- Descartes: het kan zijn dat God er voor gezorgd heeft dat we gefopt worden: dus dat bijvoorbeeld 2 plus 2 is 4 niet waar is. Vergelijk dat met bijvoorbeeld “the matrix”
- Descartes: Eind eerste meditatie: er is geen enkele waarheid meer over.
- Descartes: Vanuit “ik denk dat ik besta” kan ik er ook van uit gaan dat ik gedachten heb. Dat wil niet zeggen dat deze WAAR zijn, maar er zijn in ieder gedachten.
- Descartes: Vanuit dit gedachten experiment: er is IETS dat er voor zorgt er iets of niets is.
- Descartes: vanuit dit axioma volgt dan het ontologisch godsbewijs (God bestaat)
- Descartes: we moeten een theorie van de vergissing ontwerpen, want God heeft ons volmaakt geschapen.
- Descartes: nieuwe axioma’s van de fysica gedefinieerd en aldus een nieuw wereldbeeld geschapen
- Descartes: In de ethiek van Descartes speelt God geen enkele rol meer, maar hij ligt wel aan de basis van zijn denken
- Descartes: ethiek voor zowel voor christenen als islam hetzelfde
- er zijn nogal wat problemen met het cartiaanse systeem: zie hiervoor philipse
- Pascal: leegte: uitvinding hiervan met behulp van kwikbuizen. Hij ging ook met water experimenteren met zeer lange buizen
- Pascal:conclusie: er is leegte
- Tweede heeft 17de eeuw: Romer haalde ook het begrip van een vol heelal onderuit.
- Wereldbeeld: o.a. vinden van fossielen. Ontdekkingen dat de maan niet perfect is, er zijn kuilen en kraters. Ook worden er manen om Jupiter ontdekt door xxx Het “aarde als middelpunt” wereldbeeld rammelt dan aan alle kanten. Galilei huisarrest, Bruno op de brandstapel: maar op een gegeven moment is er geen houden meer aan.